srijeda, 10. studenoga 2010.

Henrik Ibsen - Nora / Lutkina kuća

Henrik Ibsen - Nora / Lutkina kuća

Bilješke o piscu:
Henrik Ibsen je rođen 1828. u Skienu, Morveška, u religioznoj građanskoj obitelji. Bio je ravnatelj kazališta u Bergenu i za njega je pisao drame. Neko je vrijeme živio u Italiji i bavio se fotografijom. Doživio je moždani udar od kojeg je 5 g. bio oduzet i nepomičan. Umro je 1906. g. Zauzeo je istaknuto mjesto u razvoju moderne drame. Najpoznatija djela su mu: Komedija Ljubavi, Pretedenti, Brand, Stupovi društva, Nora / Lutkina kuća, Sablasti, itd.

Mjesto radnje:
Helmerov stan

Vrijeme radnje:
Za vrijeme božićnih blagdana, prije oko 100 do 200 godina

Likovi:
Nora, Torvald Helmer, gđa Linde, Rank, Krogstad

Kratki sadržaj:
Ovo djelo počinje u jednoj ugodnoj, ali ne i raskošno namještenoj sobi. Nora je sređuje za blagdane kada ulazi njezin muž s kojim vodi ugodan razgovor. Toga dana na vratima njihove kuće pojavljuje se Norina stara prijateljica Kristina Linde. One prepričavaju što se dogodilo otkada se nisu vidjele. Iz tog razgovora saznajemo da je Nora prije nekoliko godina pozajmila poveću svotu novca da bi spasila mužu život. Od tada troši što manje i godinama polako vraća taj novac. Čovjek od kojeg je pozajmila novac radi u banci gdje je Torvald Helmer šef, a prijeti mu i otkaz. Njegovo je mjesto predviđeno sad za Kristinu. Da bi spriječio otkaz Krogstad odlazi Nori i ucjenjuje je na razne načine. Nora je uplašena i razmišlja samo o tome. Ne uspijeva nagovoriti muža da Krogstad ostane na radnom mjestu pa on šalje pismo o Norinoj krivici. Dok je Torvald potpuno poludio na Krogstadovo pismo govoreći Nori da je lažljivka i zločinka, Kristina nagovara Krogstada da odustane od optužbe. On pristaje jer mu je Kristina stara ljubav za koju još uvjek nešto osjeća. Kada
Torvald saznaje da će se sve srediti govori Nori da se ne obazire na ružne riječi izgovorene u strahu i opet je smiren i dobro se ponaša preme njoj. Ali njegovo prijašnje ponašanje Nora nije mogla zaboraviti i zato odlazi.

Analiza likova:
Nora

Nora je dobra žena koja je žrtvovala puno u životu za ljude koje voli, a zauzvrat nije dobivala zahvalnost što je tjera na ključni čin u drami, napuštanje tih koje voli sa spoznajom da to možda i nije prava ljubav, da to nije ono što je oduvjek mislila da je i da tako mora biti.

Torvald Helmer
Norin muž za kojeg se mnogo žrtvovala u životu, kojeg je ljubila, koji ju je poput njezinog oca tretireo kao malu krhu lutkicu. Mislio je da je on njoj dao sve ne znajući što je ona za njega napravila. Čuvši istinu, okrutno se odnosi prema Nori. Na kraju ga ona napušta a on ne može shvatiti zašto.

Kristina Linde
Udovica, stara Norina prijateljica koja ju posjećuje nakon mnogo godina.

Rank
Doktor Rank bio je potajno zaljubljen u Noru, ženu svog najboljeg prijatelja.

Krogstad
Činovnik u banci gdje je Torvald postao šef. Njegova stara ljubav bila je Kristina koja ga na kraju djela nagovara da pusti Noru i da je ne ucjenjuje. On želi svoje mjesto u banci, a dobio je otkaz. Zbog toga je i ucjenjivao Nora koja mu nije ništa skrivila. Unio je čitav nered u njezin život i kriv je za niz nezgodnih situacija koje proizlaze iz njegovih ružnih zahtjeva i namjera.

Problematika koja se obrađuje u djelu:
- Opisuje slučaj žene koja, prije nego postane žensko, hoće biti žena
- Istražuje muškarce i žene i njihovu vječnu komediju, slabosti i laži
- Oštro suprotstavlja likove i njihove uzaludne iluzije za oslobađanjem od dosade i letargije
- Nepredvidive komplikacije uslijed tereta tradicije i građanskih konvencija kao prokletstvo jedne prošlosti koja im je nametnuta kao stanje tuđe svijesti, kao mrtva forma prošlosti koja sputava duh i misao
- U likovima raste pobuna protiv laži i hipokrizije jednog društva koje svoje nasilje naziva «moralom
- Ljudi hoće da se oslobode posvećenih slabosti prošlosti koje guše u njima svaki vitalitet
- Želja jedinki da žive iskreno i da budu ono što jesu

Struktura djela:
Drama u tri čina sa višeslojnim fabularnim zbivanjima koja uključuje više likova sa sociološkim promatranjem osnovnog problema, pa je drama svojevrsna analiza socijalnih, moralnih i psiholoških sastavnica do tada zapostavljene žene, prosvjedom protiv nerazumne dominacije muškaraca u društvu i u braku, te borbom za posvemašnu emancipaciju žene. Ova drama je više društvena nego književna pojava.

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.