srijeda, 1. rujna 2010.

Gustave Flaubert - Gospođa Bovary

Gustave Flaubert - Gospođa Bovary

O djelu:
Roman Madame Bovary ogledalo je i slika života jednog senzibilnog i
osjećajnog bića koje cijeli svoj život i postojanje podređuje svojoj mašti,
traženju i uživanju u uzbudljivim i strasnim ljubavima. Emma sanjari o
dalekim zemljama, divnim dvorcima i pristaje na brak uvjerena da će
živjeti životom iz trivijalnih ljubavnih romana koje je sa velikim zanosom
čitala za vrijeme boravka u samostanu. Charl Bovary činio joj se kao
ostvarenje njenog sna. On je bio tu, u trenutku kada je željela pobjeći od
“dosadnog sela , tupoglavih malograđana i osrednjosti života” koji su je
okruživali. No ubrzo, iluzija stvorena o idealnom bračnom životu počela se
gasiti spoznajom da je njezin muž samo prosječan čovjek , ograničena
duha. Ona ga je smatrala vrijednim prezira i sažaljenja te ga je s
vremenom počela mrziti. Izgledao joj je "kukavan, slab, ništavan, ukratko
bijednik u svakom pogledu". Tuga je ispunjavala njezino prazno srce, a
"budućnost je bila jedan mračan hodnik s dobro zaključanim vratima". Svi
dani bili su joj isti, ali ipak u dnu duše ona je očekivala neki događaj. Kao
mornari u nevolji, ona je očajnim pogledom prelazila po pustoši svog
života tražeći u daljini kakvo bijelo jedro u gustoj maglina horizontu. Nije
znala kakav je to bio slučaj, vjetar koji bi je dotjerao do nje, kojoj obali će
je odvesti i da li je to barka ili brod s tri palube, natovaren sumnjama ili
pun blaženstva do prozorčića na boku. Ali svako jutro kad bi se probudila,
ona se tome nadala tog dana i osluškivala svaki šum, naglo ustajala i
čudila se što ga još nema; a zatim, pri zalasku sunca sve žalosnija, željela
je da bude već sutrašnji dan. Uvijek je zamišljala ljubav kao "uzdahe na
mjesečini, strasne zagrljaje, suze koje teku na ruke pri rastanku, sve
groznice puti i nježne ljubavne čežnje, sve to je bilo neodvojivo od
balkona velikih dvoraca koji su puni dokolice, od budoara sa svilenim
zastorima i vrlo debelim sagom, od sandučića punih cvijeća, od postelje na
podiju i od svetlucanja dragog kamenja i širita na livrejama."

Charl je doslovce obožavao svoju ženu ("On se nije mogao savladati da
neprestano ne dira njen češalj, njeno prstenje, njenu maramu; ponekad bi
je ljubio u lice punim ustima ili su to bili sitni poljupci u nizu po goloj ruci
od vrha prstiju do ramena; a ona bi ga odgurnula napola nasmiješena, a
napola zlovoljno kao što radimo s djetetom koje nam se objesi oko
vrata"). Ipak njegovi "izljevi ljubavi javljali su se u redovno vrijeme; on ju
je ljubio samo u određenim satima. Bila je to još jedna navika među
ostalima kao kakva unaprijed predviđena poslastica poslije monotonog
ručka." Bio je dobar čovjek, čak dobrodušan i pažljiv muži otac, ali sve to
nije bilo dovoljno da zadovolji neobuzdani Emmin duh.

Jednog dana ona započne živjeti svoj san. Njen dom postao je dvorcem, a
ona sama postala je preljubnica. Pokušavala je biti dobra majka, dobra
žena, ali taj osjećaj joj jednostavno nije bio dovoljan. Leona je prvog
zavoljela, no on je ubrzo otišao. Nedugo zatim ona je srela Rodolpha
kojemu se i prvom podala. Voljela ga je jer je bio sve što je ona oduvijek
željela, smion, grub, provokativan i energičan i kao nijedan prije on ju je
činio sretnom. Iako mu je zbog svoje koketnosti i elegancije te svoje
dražesne ljepote prirasla srcu, ona je za njega bila samo još jedna
ljubavnica koju je na kraju napustio. Primivši pismo cijeli njezin svijet se
je srušio, sva maštanja, sve zamisli o bijegu i uzbudljivom životu razbile
su se, a trenuci provedeni u Rodolphovom zagrljaju postali su samo
uspomena.

Charl ju je njegovao, brinuo se o njoj i ona se probudi kao nova žena.
Postala je poslušna, bila dobra mati, a još bolja supruga. Čitala je poučne
knjiga, išla u crkvu. Prilikom posjeta teatru sreli su Leona. Njihova ljubav
nije bila zaboravljena i oni ubrzo započnu novu ljubavnu vezu. Emma je
opet mrzila muža, zapustila dijete i trošila novac koji je malo po malo
nestajao. Zapavši u dugove Emma moli za pomoć i Leona i Rodolpha. Oba
su je iznevjerila i njoj se "njezin položaj ukaza kao kakva provalija."

Citat:
("Stajala je kao obamrla, znajući za se samo po kucanju svojih arterija,
koje joj se učini kao zaglušna muzika koja izlazi iz nje i širi se po cijelom
polju. Zemlja pod njenim nogama bila je mekša od vode, a brazde su joj
se učinile kao ogromni crni valovi koji se razbijaju o obalu. Sve
uspomene, sve misli koje je imala u glavi iziđoše joj najedanput u isti
mah pred oči kao tisuću iskri kakvog vatrometa. Ona vidje svog oca,
Lereov kabinet, njihovu sobu tamo dolje, neki drugi predio. Stade je
hvatati ludilo, ona se uplaši i uspije se pribrati, doduše nekako nejasno;
jer nikako nije mogla da se sjeti uzroka svog užasnog stanja, to jest
pitanja novca. Ona je patila samo zbog svoje ljubavi, osjećala je kako je
duša ostavlja kroz tu uspomenu, kao što ranjenici, u samrtnom hropcu,
osjećaju kako im život odlazi kroz ranu koja krvari.")

Umrla je s Božjim blagoslovom ne mrzeći više nikoga. Charl poslije njezine
smrti ostaje nesretan i poražen skromno živjeti sa svojom malom kćerkom
Bertom. Nije imao nikoga s kom bi podijelio svoju tugu i ništa u čemu bi
pronašao utjehu. Umro je kako je i živio, neprimjetno i nečujno, ostavivši
djevojčicu samu...

Roman je protkan elementima romantizma, realizma i naturalizma koji
savršeno slikaju postupke, maštanja, ali i sveukupni život jedne žene,
malograđanskog srednjeg obrazovanja, ne baš dobrog ukusa i površnog
talenta koja je samo htjela pobjeći od dosade koje se je toliko bojala.
Njezina razmišljanja romantična su, njezini susreti s ljubavnicima puni
strasti, ali zato sredina u kojoj živi okrutna je realnost od koje ona tako
očajno želi pobjeći. Sam Charl utjelovljenje je svega protiv čega se je ona
borila. Svaki njegov korak k njoj za nju je predstavljao sve bezumniji
bijeg.

S naturalističkog gledišta ona je bila bludnica, žena koja je težila uvijek
većim uzbuđenjima i strastima, koja je bila gotovo očajna da ih doživi.
Njezino samoubojstvo možda je romantično, ali njezina smrt užasava i
samog čitatelja ("Emma se diže kao kakav vještački oživljen leš,
raspletene kose, ukočena pogleda, začuđena. Stade se smijati užasnim,
mahnitim, očajnim smijehom, misleći da vidi grozno lice onog bijednika
koje se dizalo u vječnoj tami kao neko strašilo").

Emma Bovary žrtva je svojih snova. Ona nije sebe mogla zamisliti kao
gubitnicu, kao običnu domaćicu koja pluta po dosadnoj svakodnevnici uz
svog tako prosječnog muža. Njezin svijet kojeg je tako pažljivo složila od
detalja svoje mašte srušio se je i nestao. I zato, ispijanje otrova
maestralan je završetak sasvim u stilu Emme Bovary.

Flaubert je ovim romanom odao priznanje svima koji su dovoljno hrabri i
ustrajni da barem pokušaju ostvariti svoj san. Ako i ne uspiju oni su
pobjednici.

Piščeva izjava: "Emma Bovary to sam ja!" , često je služila kao polazna
točka u tumačenju tog djela. Ono je shvaćeno kao neka vrsta intimne
biografije autora, koji kroz lik Emme ispovijeda i slika jedan dio svog bića;
svoje mladenačke iluzije, neostvarive čežnje, sukob između apstraktnih,
romantičarskih težnja i prozaične svakidašnjice.

On je osobe i njihovu okolinu redovno ocrtavao zajedno, stvarao je
jedinstvenu sliku kao što mi u stvarnosti vidimo lica i zajedno s njima, u
odnosu na njih, predmete, koji ih okružuju.

I tako je Emma Bovary, jedna sanjarska duša zamijenila srednjovjekovnog Don Quijota koji se je isto tako borio za ostvarenje
svojih ideala i koji je umro zaslugom svoje mašte i okrutne stvarnosti.

Kratki sadržaj:
U Emmu Rouault, kćer seoskog imućnog gospodara, nakon povratka iz
samostana uršulinki gdje ju je otac bio smjestio, zagleda se seoski liječnik
iz obližnjeg mjesta, udovac Charles Bovary, koji je došao da izliječi nogu
njena oca. Bovary je često posjećuje i jednog dana odluči da zaprosi njenu
ruku. Otac njen na to pristade. Emma, koja se u selu dosađivala i koja je
o braku sanjarila zamišljajući da je čeka sreća, smirenje, ljubav i
blaženstvo, o čemu je toliko čitala u romanima u samostanu, također
pristade. Ona je mislila da ga ljubi, ali se ubrzo stade dosađivati, pitajući
se: "Bože, zašto sam se udala?" Charles, nepokretan, nespretan,
dobroćudan, iskreno je voli i misli da i ona njega voli. Međutim, ona
sanjari o putovanjima, pustolovinama, otmicama i sve se više i više
otuđuje od muža i nezadržljivo čezne za drugim, sretnijim životom, Stade
zanemarivati i kuću i njega i zaljubi se najprije u mlada ljepotana Leona,
pisara, s kojim održava platonsku vezu. Leon kasnije odlazi u Pariz, a
Emma uskoro nalazi drugog ljubavnika, Rodolpha, s kojim doživljava svoj
prvi pad. Ona se tako zaljubi u Rodolpha da mu predlaže da je otme i da
pobjegnu. On joj obeća, ali kasnije joj piše pismo u kojem odustaje od
bijega, i to porazno djeluje na Emmu tako da doživljava slom živaca.
Budući da se dosađivala, muž je radi razonode odvede u kazalište u Ruen,
i tamo ona susretne ponovo Leona. Emma se potajno sastaje s Leonom u
hotelu i u međuvremenu ona upada u nove dugove, tako da u njih uvlači i
svoga muža (piše pacijentima pisma u kojima moli da joj vrate novac koji
duguju što hitnije). Zatim napušta Leona i vraća se ponovo Rodolphu, od
kojeg traži da je spasi od duga. Kad on odbija, ona čak okrade svog
ljubavnika, ali ništa ne pomaže jer su je povjeritelji stali plijeniti.
Napokon, ne našavši izlaz iz toga, ona ispija otrov i tako umire kao
preljubnica, ta provincijalka, koja je čeznula za nedostižnim životom,
tražeći sreću i zadovoljstvo.

Analiza likova:
Emma Bovary

Emma je odrasla u samostanu, a svijetu snova i mašte, potaknuta mnogobrojnim jeftinim romanima prepunih ljubavnika i ljubavnica,
progonjenih gospođa što se onesviješćuju u samotnim paviljonima i sličnih
romantičnih sudbina, i ona je sanjala o jednoj takvoj. Izašavši iz
samostana i vrativši se na selo gdje joj je bilo dosadno, s nestrpljenjem je
čekala da život počne, da se maštanja obistine.

"Emma je, naprotiv željela da se vjenča u ponoć, uz buktinje;.."

Kada je Charles zaprosi, ona pristaje misleći da ga voli, ali ona je nakon
udaje sve prije nego sretna; Charles je za nju tako običan i ljubav kojom
je zasiplje više je guši, nego bilo što ostalo, tu nema ni trunke romantike
iz romana, sve je obično i riječi koje joj izgovara.

"Njen je pak život bio hladan kao tavan kojemu je prozor okrenut prema
sjeveru i dosada je kao nijema paučina plela potajno svoju mrežu po
svima kutovima njena srca."

Kad je zahvati depresija oni se čak sele u Jonvil-l’ Abei. Ondje Emma rađa,
ali curica joj uopće ne mijenja raspoloženje iako je voli. Međutim mladi
pisar Leon odmah joj se svidio. Ona s njim doživljava platonsku vezu,
budući da je on plah. Kad on odlazi u Pariz ona si nalazi novog ljubavnika
Rodolphea. No on ju uopće na shvaća, ona je njemu još samo jedna u
nizu, obična snovima zanesena provincijalka, malograđanka. I, naravno da
je on napušta kad ona predloži da pobjegnu – to je potpuno slama i
ponizuje. Međutim ubrzo obnavlja vezu s Leonom, ali ona se počinje
gubiti, živi u snovima, zadužuje se kod mnogih koji vide njenu zanesenost
i kada uvidi da je potpuno propala, da joj dolaze zaplijeniti kuću, a
Rodolphe joj ne želi posuditi novac, otruje se.
Ali ona i dalje vjeruje u ljubav, samo žali što joj nije bila suđena.

Budući da je dosta neuravnotežena, ona se zanosi svakakvima mislima;
jednom se trudi da bude što bolja domaćica i majka – sve onako kako
stoji u romanima, a ponekad je veseli i zaokuplja misao da pripada kolu
ljubavnica kojima su dozvoljene zabranjene slasti, no sve to ipak joj ne
donosi željenu sreću jer ona misli da “ljubav dolazi iznenada, s burom i
munjama, kao nebeski uragan koji se spušta na život, otresa ga, čupa
volu kao lišće i cijelo srce nosi u ponor...” a ne zna da su prave ljubavi
tužne i da se vrlo rijetko događaju.

“Charles je bio iznenađen bjelinom njenih nokata. Oni su bili sjajni, oštri
pri vrhu, čistiji od dijepske bjelokosti i podrezani u obliku badema. Ali joj
ruka nije bila lijepa, nije, možda, bila sudovoljno bijela, dok je u člancima
bila malko suha; bila je i suviše dugačka bez blagih pregiba na oblinama.
Ono što je na njoj bilo lijepo bile su oči; iako su bile smeđe, izgledale su
crne zbog trepavica, i njen pogled padao je na čovjeka slobodno,
s nekom prostodušnom smjelošću.”

”Njen vrat se dizao iz bijela, posuvraćenog okovratnika. Dvije crne pole
njene kose, koje su izgledale kao da je svaka od jednog komada, toliko
su bile glatke, bile su po sredini glave razdvojene tankim razdjeljkom,
koji se lako spuštao po krivini lubanje; i ostavljajući jedva vidljive ušne
rese, one su se, s valovitim povijanjem prema sljepoočnicama, sastavljale
pozadi u veliku pundžu, što je naš seoski ljekar opazio prvi put u svom
životu. Jagodice su joj bile rumene. Nosila je kao muškarac koštani
lornjon, provučen između dva dugmeta na bluzi.”

Charles Bovary
Veoma dobar čovjek, prostodušan, ne prevelikih ambicija, slijepo obožava
Emmu i kad na kraju sve saznaje istinu o svojoj ženi za koju je smatrao
da je savršena to ga ubija i on umire nesretan jer je nije usrećio i jer mu
ona nije uzvratila ljubav, a nije ni pronašla sreću.

Emma i Charles bili su kontrasti:

U kazalištu on je pita gledajući jednu scenu:
"A zašto je – upita Bovary – taj gospodin progoni?
Ali je on ne progoni – odgovori ona – to je njen ljubavnik."

Pejsaž:
"Mjesec, sav okrugao i grimizne boje, dizao se iznad same zemlje u dnu
livada. On se brzo dizao iznad grana topola koje su ga tu i tamo skrivale
kao kakav crn, prodrt zastor. Zatim se ona pojavi, blistajući od bjeline, na
čistom nebu koje je osvjetljavao; i onda uspravljajući se, on spusti na
rijeku jednu veliku mrlju na kojoj se pojavi bezbroj zvijezda, i ta srebrena
svjetlost kao da se savijala u vodi sve do dna kao zmija bez glave,
pokrivena blistavim ljuskama. To je bilo nalik i na neki ogromni svijećnjak
na kojem su se cijelom dužinom blistale kapljice rastaljena dijamanta.
Tiha noć se šrila oko njih, gusti mrak je zastirao lišće. Emma je, s upola
zatvorenim očima, duboko udisala svjež vjetar koji je pirio. Nisu ništa
govorili jer su bili i suviše utonuli u svoje sanjarenje. Ljubav minulih dana
ponovo je ispunjavala njihova srca, bujna i nijema kao rijeka koja je tu
tekla, s tavom čudnom milinom kakvu donosi i miris jorgovana, i bacala u
njihove uspomene mnogo veće i mnogo sjetnije sjene nego što su sjene
onih nepokretnih vrba koje su se pružale po travi. Često bi kakva noćna
životinja, jež ili lasica, polazeći u lov, pomicala lišće, ili bi se, pak, na
mahove čula koja zrela breskva kako sama od sebe padne s grane na
osmanluku."

"Ah divne li noć!" reče Rodolphe.
"Imat ćemo ih još!" odgovori Emma.

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.